Deltaker i Impact Challenge 2022: DivInc

Sherry Hakimnejad og Faiza Kassim har sammen etablert konsulentbyrået DivInc - Diversity & Inclusion. Deres misjon er at virksomheter skal bli mer mangfoldige og inkluderende. DivInc vil bistå selskaper for å inkludere mangfoldsperspektivet når de utvikler produkter og tjenester.

Gründerne har både flere års erfaring med mangfoldsarbeid i privat og offentlig sektor, samt personlig kunnskap og erfaring knyttet til utfordringer som spesielt berører mennesker med flerkulturell bakgrunn.

“Det som skiller oss fra andre byråer er vårt brede nettverk innen de flerkulturelle miljøene lokalt og globalt”

En av gründernes viktigste fordeler er deres store og varierte nettverk, som vil bidra til å gi deres kunder tilgang på og et unikt perspektiv på fordelene ved mangfoldsarbeid både på bedrifts- og systemnivå.


Sherry og Faiza mener at manglende innsikt knyttet til mangfold og forståelse for vårt flerkulturelle samfunn er et av de største problemene når det kommer til inkludering på arbeidsplassen og i samfunnet som helhet. Ensidige arbeidsplasser med en bedriftskultur basert på majoritetens preferanser vil også speile realiseringen av ensidige produkter og tjenester som til slutt når markedet - som ikke er ensidig i det hele tatt. Uskyldige kommentarer og gester kan i flere situasjoner bety utestengning for mennesker med flerkulturell bakgrunn, og dermed forsterke følelsen av utenforskap og normalisere dette.


“Vi mener at innsiktsarbeidet som gjøres for å fange opp og følge opp disse opplevelsene er fraværende. Det gjør at tjenester, produkter og strategier som utvikles gjøres i samme format med samme oppskrift, altså fra et majoritetsperspektiv.”


Sherry og Faiza har brukt mye tid på å undersøke hvor skoen trykker i dette landskapet, og gründerne forteller at de finner det interessant at inkludering av mennesker med flerkulturell bakgrunn ofte kun er en ettertanke i utvikling av tjenester, produkter og i strategier. DivIncs visjon er å bidra til at disse menneskene blir sett på som likeverdige kunder og brukere og at opplevelser, produkter og tjenester designes også fra deres ståsted fra starten av.


“Hva om man hadde brukt like mye tid og ressurser på å lage reiseopplevelser for familien Hussain som familien Nielsen? Hva om Ruter-appen var tilpasset Mohamed på 50 år, slik at han kom seg på jobb i tide? Hva om familien Qureshi kunne handle alle ingrediensene på handlelisten, slik at de slapp å dra til 5 ulike butikker for å gjøre ferdig ukeshandelen?”


DivInc leverer tre ulike tjenester:
DivInc Innsikt; skal bistå virksomheter med å forstå den flerkulturelle sluttbrukerens behov;
DivInc Sprint; fokuserer på å utvikle inkluderende og mangfoldige tjenester, produkter og strategier gjennom en skreddersydd 5 dagers design sprint-prosess hvor kunden vil sitte igjen med en testet prototype;
og DivInc Konsult; hvor teamet kan leies inn av virksomheter som ønsker å få råd og hjelp til deres “mangfoldsfloker” (som kan være så mangt!).


Sherry og Faiza deltok i Impact Challenge Inkubasjonsprogram for sosial innovasjon våren 2022. De to gründerne ble tatt opp i programmet med en ide som har endret seg en del underveis. Gründerne har deltatt på en rekke kurs, fått mentor og veiledning, og konseptutvikling har vært en viktig del av arbeidet denne våren. DivInc er nå godt i gang og har skaffet seg sine første kunder.


“Ved å satse på mangfold og inkludering skal vi i DivInc hjelpe våre kunder med å bli mer treffsikre i utvikling av tjenester, produkter og strategier. Det gjør at mangfoldsperspektivet ikke blir fraværende og tilfeldig, men en gjennomtenkt del av virksomhetens leveranse helt fra starten av.”

Sherry og Faiza mener at dette er en viktig nøkkel for å oppnå reell sosial bærekraft innad i bedrifter. Flere virksomheter sier de satser på “sosial bærekraft” og integrering, men at ordvalg og denne tankemåten i seg selv kan være med på å skape enda større avstand mellom ulike grupperinger i samfunnet. Ved å skifte fokus og satse på målrettet inkludering over diversifisering, vil man i større grad kunne skape mangfoldige løsninger som er mer treffsikker. Dette er helt avgjørende for selskaper som ønsker å skalere sin virksomhet utenfor Norges grenser, utdyper gründerne. “Hvordan kan for eksempel et selskap nå ut med sine produkter og tjenester til  populasjonen i Midtøsten, Afrika eller India når gruppen som sitter hjemme i Norge i hovedsak består av den norske majoritetsbefolkningen?”

Høsten 2022 har DivInc allerede flere spennende prosjekter foran seg, og hvis du er interessert i følge reisen deres kan du kikke på deres LinkedIn-profil her; https://www.linkedin.com/company/wearedivinc/

Forrige
Forrige

Deltaker Impact Challenge: M4 - Likepersonstøtte og karriereveiledning

Neste
Neste

Avrunding Inkubasjonsprogram 2022 - Inkluderende initiativer