Hvordan motvirke ungt utenforskap
Påkoblingsprosessen
Hvorfor faller så mange unge utenfor skole og arbeidsliv, og hva kan vi gjøre for å motvirke dette?
NORCE har på oppdrag av Kommunesektorens interesseorganisasjon (KS) laget rapporten «Unge som står utenfor arbeid, opplæring og utdanning (NEET) - En analyse av unge i NEET-kategorien» (2021), som undersøker ungt utenforskap. NEET er en forkortelse for «Not in education, employment or training», og henviser til unge som står utenfor arbeid og utdanning. Rapporten beskriver ungt utenforskap som «et sammensatt problem både på individ og samfunnsnivå, hvor både offentlige og private aktører allerede gjør mye, men ikke har klart å utvikle treffsikre tjenester som møter de unges behov fullt ut». Oppdragsgiver for rapporten (KS) påpeker «et behov for å forstå hvorfor og hvordan frakoblingsprosessen oppstår og oppleves» (Fyhn, T., Radlick, R. L., Sveinsdottir, V., 2021).
Innsiktsarbeidet til Impact Challenge 2022 har fått tittelen “Påkoblingsprosessen”, og vi har invitert en rekke bidragsytere til å dele av sine erfaringer og kunnskap, og trekke frem barrierer de mener vi må løse for å skape bedre tjenester for unge og bidra til påkobling før frakobling, for da er det gjerne for sent.
Kristin Gärtner Askeland
PhD, Forsker II, NORCE
Mangel på systematisk registrering av fravær i skolen
Manglende oppfølging av elever der det er fravær
Konflikter mellom foreldre og skole
Læreren som “alt-mulig-person”
Manglende sosialt fokus i videregående skole